Steeds minder vervuilende voertuigen in Den Haag

17 September 2025, 13:14 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

Sinds 1 januari 2025 heeft Den Haag, samen met 17 andere steden in Nederland, een zero-emissiezone (ZE-zone). In een zero-emissiezone zijn alleen bedrijfswagens zonder schadelijke uitstoot, zoals elektrische voertuigen, toegestaan. Zonder ontheffing mogen de meeste bestel- en vrachtwagens die op benzine, lpg of diesel rijden hier niet meer rijden. De eerste resultaten laten zien dat er steeds minder vervuilende voertuigen in de ZE-zone van Den Haag rijden.

Nadat eerst een half jaar gewaarschuwd is, krijgen eigenaren van bedrijfswagens die nog niet voldoen aan de nieuwe eisen, sinds juli een boete. De meeste ondernemers voldoen aan de nieuwe regels blijkt uit recente cijfers. Om ondernemers die de overstap nog moeten maken te helpen, kunnen zij vanaf 1 oktober opnieuw een subsidie aanvragen bij de gemeente. Dit is een vergoeding voor het slopen van vervuilende voertuigen.

"Minder dan één procent van de voertuigen die nu in de zero-emissiezone rijden, overtreedt de regels", meldt wethouder Robert Barker van Buitenruimte en Milieu. "Dit laat zien dat veel ondernemers zich goed hebben voorbereid op de invoering. Het uitfaseren van de vervuilende wagens is een grote opsteker voor de luchtkwaliteit in Den Haag."

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.

Weinig overtredingen

Sinds juli rijden er veel minder vervuilende voertuigen in de Haagse zero-emissiezone. Slechts 0,93 procent van alle bestelauto’s in de zone overtreedt de regels. Het gaat dan om bestelwagens met emissieklasse 0 tot en met 4 zonder ontheffing. In juli is het aantal overtredingen nog verder, namelijk met de helft, gedaald. Voor vrachtauto’s (emissieklasse 0-6 van voor 2017) is het effect van de zero-emissiezone zelfs nog groter. Het aantal ritten door vrachtwagens die niet toegestaan waren, veranderde van 9,97 procent (in januari) naar 1,48 procent (in juli). Verder daalde het aantal overtredingen van 2.348 unieke bestel- en vrachtauto’s (tijdens de waarschuwingsperiode) naar nog maar 1.026 unieke voertuigen (in juli). 

Naast in Den Haag zijn er nog 17 zero-emissiezones in Nederland. De komende jaren volgen er nog meer. Ook zal de zone in Den Haag volgend jaar uitgebreid worden naar de kuststrook. Om ondernemers in de stad ook nu te helpen zich daarop voor te bereiden stelt de gemeente opnieuw een sloopregeling open. Na het succes van eerdere rondes is dit keer 1,5 miljoen an subsidies beschikbaar voor het slopen van vervuilende (bestel)wagens. Voor een gesloopte wagen ontvangt een ondernemer 3.500 euro. Vanaf 1 oktober kunnen ondernemers weer een subsidie aanvragen.